پایداری ایران در برابر بزرگ‌ترین کمپین اخبار جعلی

گزارشی اخیر هآرتص در مورد کارزار ضد ایرانی دیجیتال صهیونیستی که در طول تجاوز ۱۲ روزه با استفاده از حساب‌های جعلی فارسی‌زبان و هوش مصنوعی به تبلیغ رضا پهلوی می‌پرداخت، با همکاری «سیتیزن‌لب» تهیه شده است. این مؤسسه پژوهشی در دانشگاه تورنتو در زمینه امنیت فضای مجازی و همچنین پویش‌های اخبار جعلی و اطلاع‌رسانی نادرست Disinformation Campaigns (که به اصطلاح کمپین‌های شبه اطلاعاتی نامیده می‌شود) فعالیت می‌کند.
کد خبر: ۱۵۲۱۴۲۲
نویسنده دکتر شهاب اسفندیاری | رئیس دانشگاه صداوسیما
 
این پژوهشکده مطالعاتی انجام می‌دهد و شناخته شده است. در این گزارش اشاره شده است که حدود ۵۰ حساب کاربری توییتری در ایام جنگ ۱۲ روزه به شکل غیرعادی فعالیت داشته‌اند که به نوعی همراهی و هماهنگی کامل با عملیات نظامی رژیم صهیونیستی داشته‌اند. در واقع، این عملیات بخشی از عملیات‌های هیبریدی یا ترکیبی است که در آن جنگ‌افزار نظامی به موازات ابزارهای رسانه‌ای، تبلیغاتی و همچنین سایر شیوه‌ها مانند ابزارهای اقتصادی برای اعمال فشار بر یک کشور به کار گرفته می‌شود. نکته قابل توجه در این گزارش، اولا افشا شدن استفاده از بودجه دولتی رژیم صهیونیستی برای این فعالیت‌هاست و این‌که یکی از وزرای کابینه نتانیاهو به طور مشخص در این زمینه فعال بوده است. تبلیغات شخصی آن وزیر نیز زمینه شناسایی این توییت‌های مشکوک را فراهم کرده است. همچنین آغاز این کمپین پس از سفر رضا پهلوی به سرزمین‌های اشغالی و دیدار با نتانیاهو بوده که همین نشان‌دهنده هماهنگی‌ها و برنامه‌ریزی‌های پشت پرده این موضوع است.
با این حال، آنچه در این گزارش منتشر شده است، تنها گوشه‌ای از یک عملیات بسیار بزرگتر است که سال‌هاست در جریان است. در نیمه مرداد امسال مجله «بوستون ریویو» در آمریکا گزارشی مفصل منتشر کرد که ابعاد گسترده این کمپین‌ها را در جهت انحراف و دستکاری افکار عمومی از طریق نشر اخبار جعلی آشکار ساخت. آن مقاله به حمایت خاص از رضا پهلوی، ضدیت با نظام جمهوری اسلامی و هدف قرار دادن بسیاری از ایرانیان خارج از کشور که حاضر به همکاری با رضا پهلوی نبودند، پرداخته بود. در این گزارش افشا شده بود که در سال‌های اخیر، به ویژه پس از سال ۱۴۰۱، نه ۵۰ اکانت، بلکه حدود ۲۰۰هزار اکانت در شبکه‌های اجتماعی فعال بوده‌اند و تعداد توییت‌های منتشر شده علیه جمهوری اسلامی حیرت‌انگیز است. این گزارش، مقایسه‌ای بین هشتگ جنبش جان سیاه‌پوستان مهم است (Black Lives Matter) و هشتگی که پس از وقایع سال ۱۴۰۱ و فوت خانم مهسا امینی در ایران منتشر شد، انجام داده است. جنبش (Black Lives Matter) در آمریکا حدود هشت سال ادامه داشت، چرا که هر چند وقت یکبار یکی از سیاه‌پوستان توسط پلیس کشته یا مورد آزار قرار می‌گرفت و هر بار تظاهراتی در شهرهای آمریکا شکل می‌گرفت که با آن هشتگ همراه بود. در این هشت سال، حدود ۸۳ میلیون توییت با این هشتگ در شبکه اجتماعی «ایکس» (توییتر سابق) منتشر شده است، در حالی که جمعیت آمریکا حدود ۳۰۰ میلیون نفر است. نکته جالب آن است که تنها یک ماه پس از فوت خانم مهسا امینی، حدود ۳۰۰ میلیون بار هشتگ «مهسا امینی» در توییتر بازنشر شده است که نشان‌دهنده وسعت عملیات دستکاری افکار عمومی است. می‌توان گفت که شاید افکار عمومی هیچ ملتی در طول تاریخ به این اندازه هدف عملیات‌های جنگ روانی و دستکاری نبوده است. در عین حال با این‌که میلیاردها دلار توسط عوامل مختلف در اسرائیل، آمریکا و حتی عربستان سعودی برای این کمپین‌ها هزینه شده، ملت ایران همچنان ایستاده و مقاومت می‌کند و نظام جمهوری اسلامی پابرجاست. این امر نشان‌دهنده قوت ایمان، بصیرت، وفاداری و پایداری اصیل ملت ایران است که با وجود بمباران شدید اخبار جعلی، دروغ‌ها، تهمت‌ها، بزرگنمایی ضعف‌ها و تلاش برای از بین بردن امید به آینده، نتوانسته‌اند به هدف نهایی خود یعنی سرنگونی نظام جمهوری اسلامی برسند. حتی استفاده از ابزارهای نظامی نیز نتوانست آنچه مدنظر بود محقق شود.این موضوع بسیار قابل تأمل است و جامعه‌شناسان، متفکران و پژوهشگران مسائل فرهنگی باید به آن بپردازند. گاهی ما ظرفیت‌ها و نقاط قوت ملی خود را به اندازه کافی مورد توجه قرار نمی‌دهیم و فقط بر ضعف‌ها تمرکز می‌کنیم. مقاومت ملت ایران در برابر این هجمه عظیم و بی‌سابقه در تاریخ بشریت، ایستادگی پای آرمان‌ها و کشور خود، موضوعی بسیار مهم برای مطالعه و پژوهش فرهنگی و اجتماعی است.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰